söndag 30 september 2012

I have found my people, and they are nerds

Jag har varit här i nästan fyra veckor nu. Det känns rätt overkligt, för tiden har verkligen flugit förbi. Jag har inte alls så myket hemlängtan som jag trodde jag skulle ha (nästan ingen alls, faktiskt) och efter att nu ha avklarat första veckan i skolan kan jag nog säga att det ser ljust ut. Ingen av mina kurser är omöjliga (två av dem är rent av lätta eftersom jag redan har gått liknande kurser på SU) och de flesta av mina lärare och föreläsare verkar väldigt bra.

Jag bytte ut en av mina kurser i måndags, så nu pluggar jag Language, Text and Context, 20th Century Fiction in English och Civil War and Restoration Literature. Föreläsarna i 20th Century Lit är lite dåliga på att prata inför folk, och Civil War är verkligen en utmaning (poesi från 1600-talet! Om Engelska inbördeskriget!) men allt som allt är det kul. Det är som sagt väldigt mycket eget plugg, men det ger mig ju också ett väldigt flexibelt schema.

I onsdags var jag på första träffen med Comic and Graphic Novel Society. Det var SÅ kul! Vi gick till en pub som heter Fab Café och som har... ja, nörd-tema kan man nog kalla det. Det första som möter en i dörren är en replica av Han Solo när han har blivit nerfryst/kolad, och det sitter gamla filmaffischer på väggarna. Jag måste säga att det är väldigt mycket enklare att mingla när första frågan är "Så vilken är din favoritserie?" eller "Marvel eller DC?" istället för "Så vad pluggar du?" Så mycket nördighet! Vi gjorde ett pop quiz (frågesport heter det ja!) och mitt lag kom femma eller nåt sånt. Helt OK med tanke på hur många frågor vi inte kunde. Det var inte nördiga frågor, alltså, det var en helt vanlig frågesport med onödigt vetande-frågor. Kul var det iaf!

Igår åt jag middag med G igen, och hon hade bjudit in en av sina grannar. Det var väldigt trevligt, och vi lekte mycket med A. Han hade tre vuxna som lekte med honom, så han var nog rätt nöjd han också. Jag gick hela vägen till G's hus, vilket tog en hel timme. Kände mig rätt duktig när jag kom fram.

Idag har jag varit på gymmet - medlemskap ingår i hyran om man bor på universitetsboende, vilket är awesome måste jag säga. Jag har inte tränat sen jag kom hit, så det var skönt att se att jag inte hade tappat kondisen alls. Jag tycker alltid det ser så fånigt ut när folk springer på löpband, men att inte bli blöt och att aldrig komma till en jobbig uppförsbacke är helt klart plussaker.

Hoppas ni har det bra där hemma!

Oj, nej, jag glömde nästan säga det viktigaste! Nämligen: Jag har köpt biljett till en Christian Kane-spelning! Jag är så lycklig!

2 kommentarer:

Hasse sa...

Oj vad tiden går, det var ju nyss jag lämnade dig på flyget. kul att du har det bra.
Invigde grillen igår, i regn :-) Kul i allafall. Här börjar hösten synas så smått och det har snöat i norr.
Kram

Markus sa...

Fyra veckor? Vart har matteskillsen tagit vägen, jag kan bara få det till tre?
Mäkta förvånad över regn i England på hösten ;) (förlåt, jag översätter klassiker från början av 1800-talet, så ja, jag använder ordet mäkta, var glad att det inte äro värre) ;)
Yay, nerds! I want nerds too...